Gastvorträge von Vincent Tinto und Daniel Klein am 12. Oktober 2022

Im Rahmen der Kick-Off-Veranstaltung zum Start der Erweiterungsphase des Projekts laden wir herzlich zu zwei universitätsöffentlichen Gastvorträgen am 12. Oktober 2022 ein:

16:30 Uhr: Prof. Dr. Vincent Tinto (ehem. Syracuse University, New York): Through the Eyes of Students

17:15 Uhr: Daniel Klein (Deutsches Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung): Keeping an eye on differences

In den 1970er Jahren konnte Vincent Tinto für das US-amerikanische Hochschulwesen nachweisen, dass die akademische und soziale Integration von Studierenden ein wesentlicher Faktor für den Studienerfolg ist. Daniel Klein hat die Relevanz von Tintos Integrationsmodell für den deutschen Hochschulkontext untersucht. Durch den verstärkten Einsatz von digitaler bzw. hybrider Lehre in den vergangenen Semestern hat das Modell eine besondere Relevanz erhalten.

Die Veranstaltung findet hybrid statt: im Hörsaal P101, Philosophicum (Jakob-Welder-Weg 18) sowie über BigBlueButton: https://bbb.rlp.net/b/sch-81l-kvb-h40. Die beiden Referenten sind digital zugeschaltet. Die Veranstaltung wird von der Projektakademie moderiert.

Abstracts

Prof. Dr. Vincent Tinto (ehem. Syracuse University, New York)

Through the Eyes of Students

Professor Tinto describes how looking at the university through the eyes of its students sheds new light on how academic integration arises and how it impacts student learning and persistence.  It arises when students want to be academically integrated, that is be motivated to become academically integrated, and have or acquire the ability to do so. That in turn sheds light on the role of student motivation and the learning environments that enhance student motivation to learn.

Daniel Klein (Deutsches Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung)

Keeping an eye on differences

I address how differences in higher education in the United States and Germany relate to students’ social and academic integration and how students’ integration depends on their social background. As in the United States, academic integration is equally important to students’ persistence in Germany. However, social inequalities arise primarily from differences in students’ social integration. Students from disadvantaged social backgrounds integrate similarly well into the academic domain of higher education but struggle to establish relationships with their peers. These insights pose an additional challenge for digital teaching formats.